تشخیص اصالت ساعت با وجود تمامی ساعت‌های جعلی که در بازار معامله می‌شوند، می‌توانید ساعت اورجینال مدنظر خود را، با اندکی هوشیاری، خریداری کنید. خوشبختانه چند ترفند آسان وجود دارد که می‌توان برای تفکیک یک ساعت جعلی از یک ساعت اصل از آن استفاده کرد. در این متن سعی بر آن داریم تکنیک‌هایی را به […]

تشخیص اصالت ساعت
با وجود تمامی ساعت‌های جعلی که در بازار معامله می‌شوند، می‌توانید ساعت اورجینال مدنظر خود را، با اندکی هوشیاری، خریداری کنید. خوشبختانه چند ترفند آسان وجود دارد که می‌توان برای تفکیک یک ساعت جعلی از یک ساعت اصل از آن استفاده کرد. در این متن سعی بر آن داریم تکنیک‌هایی را به شما آموزش دهیم تا با به کارگیری آن‌ها هرچه سریع‌تر از اصالت ساعت خود اطمینان حاصل کنید.

۱- به تیک تاک ساعت با دقت گوش کنید.
این مورد یکی از واضح‌ترین شاخص‌های جعلی بودن یک ساعت است. یک ساعت اصل با کیفیت بالا و از صدها قسمت متحرک کوچک و کاملاً دست ساز ساخته شده است.
بنابراین، به هیچ وجه تیک نمی‌زند! پس کافیست برای تشخیص ساعت اصل از ساعت فیک ساعت را کنار گوشتان ببرید و به صدای آن گوش کنید.
۲- به دنبال اشتباهات آشکار باشید.
ساعت‌های طراحی‌شده با استفاده از استانداردهای بسیار دقیق و با کیفیت ساخته می‌شوند. بنابراین، هرگونه رنگ پریدگی، خراش یا املای درج شده‌ی غلط نشان می‌دهد که ساعت جعلی است.

  • به عنوان مثال، در برخی از ساعت‌های جعلی مایکل کرز حرف “S” درج نشده ‌است.
  •  در بسیاری از مدل‌های تقلبی رولکس، لوگوی اصلی با کیفیت بدی تمبر شده‌ است.

۳- شماره سریال (یا همان sku هر ساعت) را جدی بگیرید.
تمام ساعت‌های مچی اصل مردانه یا زنانه شماره سریال دارند که در واقع حکم شناسنامه‌ی ساعت را دارد. در هنگام خرید ساعت مچی شماره سریال ساعت را پیدا کنید (معمولا پشت صفحه‌ی ساعت حکاکی شده‌است) و سپس به وب سایت برندی که از آن قصد خرید ساعت را دارید مراجعه نمایید و با وارد کردن شناسه‌ی ساعت اطمینان حاصل کنید ساعتی که در دستان شماست جزء محصولات آن برند است. سعی کنید به جزییات سریال درج شده در عکس نیز بسیار توجه کنید؛ ظرافت‌هایی که در تصویر مشاهده می‌کنید همگی باید عینا همانند ساعتی که در دست شماست باشد. معمولاً در ساعت‌های مچی تقلبی این جزییات تفاوت دارند. اگر لوگو یا حروف چاپی روی ساعت ناخوانا و غیر واضح باشد؛ یا اگر اندازه‌ی رعایت شده بین حروف یکسان نباشد؛ یا اگر یک حرف از فونت اصلی خارج شده باشد، باید در اصالت ساعت تردید کنید.

۴- وزن ساعت، پارامتری تعیین‌کننده.
یک ساعت اصل از فلزات گران‌ بها ساخته شده‌است و دارای قطعات متحرک کوچک زیادی است. بنابراین، کمی سنگین‌تر از آنچه به نظر می‌رسد، خواهد بود. طلا، پلاتین، تیتانیوم، الماس‌های واقعی، فولاد ضد زنگ، چرم اصل، شیشه غیرآسیب پذیر، همه و همه چگال هستند و باعث می‌شوند وزن ساعت محسوس باشد.
در صورت امکان، بین ساعت مچی که می‌خواهید بخرید و یک مدل اصل تأیید شده، مقایسه وزنی انجام دهید. این دو باید وزن یکسانی داشته باشند.

۵- قبل از مراجعه برای خرید، تحقیق خود را انجام دهید.
در بانک‌های اطلاعاتی تحت وب، می توانید عکس‌های مربوط به ساعت‌ها و قیمت‌هایی را که برای آن‌ها به ثبت رسیده‌است، مشاهده کنید. می‌توانید در مورد تولید کننده محصول مدنظر تحقیق کنید و با علائم تجاری برند، جزئیات دستبند، قلاب، مواد به کار رفته و … آشنا شوید. اگر بدانید دقیقا به دنبال چه چیزی هستید، هیچ‌گاه ساده‌لوح به نظر نخواهید رسید!
به عنوان مثال، به استثنای مدل نادر ساخته شده در دهه ۱۹۳۰، ساعت‌های رولکس دارای پشتی شیشه‌ای نیستند. در عوض، پشتی فلزی جایگزین آن شده ‌است.

۶- صفحه نمایش ساعت را بررسی کنید.
طراحان ساعت‌های اصلی برای پوشاندن صفحه ساعت از مواد معدنی با ارزش مانند یاقوت کبود استفاده می‌کنند. در عوض در ساعت‌های ارزان قیمت از بلورهای معدنی نازل استفاده می‌شود. برای پی بردن به اینکه ساعت شما از چه نوع مواد معدنی ساخته شده‌است، ساعت خود را به کنار آن بخوابانید و بازتاب رنگ را از محفظه‌ی شفافِ صفحه نمایش بررسی کنید.

  • اگر این ساعت با یاقوت کبود ساخته شده ‌باشد، ته رنگ بنفش دارد.
  • اگر این ساعت با کریستالهای معدنی ساخته شده ‌باشد، ته رنگ سبز خواهد داشت.

 

 

۷- قیمت، پارامتری بدیهی.
قیمت ساعت‌ یکی دیگر از مشخصه‌هایی است که می‌توانید ساعت اصل و غیراصل را با توجه به آن تفکیک کنید. ساعت‌های اصل به دلیل کیفیت طراحی و ساخت بالا از قیمت نسبتاً بالایی هم برخوردار هستند. پس اگر در زمان خرید ساعت با گزینه‌ای مواجه شدید که قیمت بسیار پاینی داشته اما نام خوش آوازه یک برند معتبر را هم یدک می‌کشید، می‌توانید نسبت به خرید این ساعت مشکوک شوید، چرا که احتمال تقلبی بودن این ساعت بسیار زیاد است.

  • تاریخ: جمعه 16 اسفند 1398 - 16:47
  • نویسنده: علی آقایی
  • صفحه: