شاید شما از زمره علاقه‌مندان به غواصی باشید یا عازم یک تعطیلات ساحلی هستید و یا فقط در مورد مقاومت در برابر آب ساعتتان کنجکاو هستید، در هر صورت در این مقاله شما با مفهوم ضد آب بودن ساعت آشنا خواهید شد؛ متخصصان ما اطلاعات خود را با شما به اشتراک می‌گذارند و اقدامات احتیاطی […]

شاید شما از زمره علاقه‌مندان به غواصی باشید یا عازم یک تعطیلات ساحلی هستید و یا فقط در مورد مقاومت در برابر آب ساعتتان کنجکاو هستید، در هر صورت در این مقاله شما با مفهوم ضد آب بودن ساعت آشنا خواهید شد؛ متخصصان ما اطلاعات خود را با شما به اشتراک می‌گذارند و اقدامات احتیاطی را برای کمک به شما در راستای حفظ و حراست از ساعت خود برای سال‌های متمادی ارائه می‌کنند.
آب بزرگترین دشمن یک ساعت است. اگر اهل شنا هستید باید هر ساله ساعت خود را برای تعیین دقیق میزان مقاومت در برابر آب بررسی کنید. در حالی که “مقاومت در برابر آب” یک ویژگی نسبتاً متداول اکثر ساعت‌ها محسوب می‌‌شود، اما بیش از آنچه فکرش را کنید، درباره آن اطلاعات وجود دارد.

منظور از ساعت “ضد آب” چیست؟

واقعیت این است که هیچ ساعتی ضد آب نیست. همیشه محدودیتی در میزان فشار آبی که یک ساعت مچی می‌تواند تحمل کند، وجود دارد. اصطلاح “ضد آب” در حقیقت به این معناست که یک ساعت تحت هیچ شرایطی نفوذ پذیر نیست. اما می‌دانیم، در شرایط خاص هر چیزی می‌تواند نفوذ کند. بنابراین، در صنعت ساعت، ما از توانایی ساعت در مواجهه با آب یا رطوبت این ویژگی را با عنوان “مقاومت در برابر آب ” معرفی می‌کنیم (نه ضد آب بودن!)

چه معنایی دارد اگر پشت ساعت من عنوان “مقاوم در برابر آب” مهر شده باشد؟

یک ساعت مچی مقاوم در برابر آب، در مقابل رطوبت از خود محافظت می‌کند. یعنی می‌تواند پاشش جزیی آب در اثر شستن دستان یا قرار گرفتن در باران خفیف را تحمل کند. البته این مقاومت درجات مختلفی دارد که با معیارهای گوناگون اندازه‌گیری می‌شوند. در ادامه این مطلب این معیارها معرفی می‌شوند و در انتهای این متن راهنمایی در مورد طبقه بندی ساعت ها بر اساس این معیارها و طرز استفاده کلیه ساعت‌های مقاوم بیان شده است.

ساعت ها چگونه در برابر آب مقاوم می‌شوند؟ چه نیازی به سرویس مجدد آن‌ها وجود دارد؟

حلقه بیرونی ساعت‌ها معمولا سخت و محکم به نظر می‌رسند، اما حرکاتشان بسیار آهسته و ظریف است. تنها چیزی که بین ساعت شما و آب قرار دارد، یک واشر کوچک (یک حلقه ریز O شکل) است که معمولاً از لاستیک یا سیلیکون ساخته می‌شود. واشرها ساعت را از اطراف نسبت به پیچ تنظیم و اصلاح کننده‌ها مهر و موم می‌کنند و در داخل قاب و کریستال جای می‌گیرند. اما با گذشت زمان، این
حلقه‌ها خشک می‌شوند و خاصیت ارتجاعی و توانایی ایجاد یک مهر و موم مناسب را از دست می‌دهند. با این توضیح به راحتی می‌توان متوجه شد که سرویس مجدد ساعت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

فشار جو یا بار چیست؟

این‌ها پارامترهایی هستند که در صنعت ساعت برای نشان دادن میزان فشاری که یک ساعت می‌تواند تحمل کند (نه عمقی که بتوان در آن ساعت را پوشید)، به کار می‌روند. ATM استانداردی برای فشار جو است. ۱ اتمسفر(جو) برابر با فشار حدود ۱۰ متر یا تقریباً ۳۰ فوت آب است. بار نیز راه دیگری برای بیان فشار جو است.

چند وقت یکبار باید ساعت خود را تست کنم؟

به طور معمول، یک ساعت باید حداقل یک بار در سال آزمایش شود، اما این بستگی به سبک زندگی شما نیز دارد. به عنوان مثال، فردی که مرتباً به آب دریا و مناطق ساحلی می‌رود، بهتر است ساعت خود را سالانه چند بار آزمایش کند. آب شور به خصوص باعث خوردگی و پارگی زیادی در تمام قسمت‌های ساعت می‌شود که در نهایت باعث می‌شود سطح مقاومت آب ساعت مچی به مرور زمان کاهش یابد؛ لذا پیشنهاد می‌کنیم پس از از شناکردن در آب شور حتما ساعت خود را با آب شیرین و پاک خوب شستشو دهید.

در طول تست مقاومت در برابر آب، چه اتفاقی می‌افتد؟

تست مقاومت در آب برای هر ساعت کاملا متفاوت است، اما مهم‌ترین چیز این است که باید مطمئن شوید که همه واشرها هنوز مقاوم در برابر آبند. با گذشت زمان، واشرها نیاز به تعویض و روغن کاری دارند.

اگر به طوراتفاقی با ساعت گرانقیمت خودم شنا کردم، چه کاری باید انجام دهم؟

وجود یک قطره آب در داخل ساعت می‌تواند صدمات بزرگی وارد کند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که ساعت را روی یک لامپ یا صفحه داغ یا حتی رادیاتور قرار دهید تا پشت آن گرم شود. این کار باعث می‌شود رطوبت از قسمت‌های ظریفِ در حال حرکت دور شود.
همچنین باید همیشه ساعت خود را بپوشید، حتی در طول شب. دمای بدن شما گرمای کافی را برای جلوگیری از جایجایی رطوبت فراهم می‌کند. به محض این که فرصت کردید می‌توانید ساعت خود را برای تعمیرکاران حرفه‌ای ما ارسال کنید تا احتمال آسیب دیدن ساعت خود را به صفر برسانید!

آیا می‌توانم بند چرمی خود را خیس کنم؟

بندهای چرمی هرگز نباید خیس شوند. قرار گرفتن در معرض بخار، رطوبت زیاد، نور شدید مستقیم، مواد آرایشی- بهداشتی و روغنی باعث می‌شود که چرم پیش از موعد خراب شود و یا دچار رنگ‌پریدگی و لک شود.
اگر بند چرمی شما به طور اتفاقی با هر یک از این عناصر تماس یافت، بند را سریعاً با یک پارچه جاذب نرم خشک کنید تا از هرگونه آسیب بیشتر جلوگیری شود.

 

مراکز تعمیراتی ما تماما مجهز به آزمایش مقاومت در برابر آب هستند و کارشناسان ما برای پاسخگویی بیشتر به هر یک از سوالات شما در دسترس هستند.

۸۸۶۴۱۸۵۳

در مورد هر محصول، می‌توانید همه‌ی اطلاعات آن را در کاتالوگ همراه آن، وب‌سایت زمان نما و یا با مشاهده خود محصول (عمدتا روی قاب پشتی و یا پشت صفحه مدرج) می‌توانید از سطح مقاومت در برابر آب آن اطلاع پیدا کنید.

راهنمای سطوح مختلف مقاومت در برابر آب

ممکن است با اصطلاحات مختلفی روبرو شوید که برای نشان دادن سطح مقاومت در برابر آب ساعت‌ها استفاده می‌شود. برخلاف تصور رایج، یک ساعت ضد آب ۳۰ متر به معنای آن نیست که بتوان آن را تا عمق ۳۰ متری آب برد.
راهنمای زیر این اصطلاحات را با مفهوم ساعت‌های مقاوم در برابر آب توضیح می‌دهد. این اصطلاحات در مورد سایر محصولات خانگی نیز صدق می‌کند.

۱- Water Resistance:

ساعت شما می‌تواند در مقابل پاشیده شدن تصادفی آب به عنوان مثال باران مقاومت کند، اما درست نیست که در آب غوطه ور شود و دوش گرفتن با آن هم توصیه نمی‌شود!
در کلی‌ترین حالت، اگر هیچ‌گونه اطلاعاتی در زمینه ضدآب بودن ساعت شما بر روی آن درج نشده است، بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کرده و به هیچ وجه آن را در معرض آب یا حتی بخار آب قرار ندهید. برای مثال، پیشنهاد می‌کنیم که ساعت خود را در اتاق خواب خود نگهداری کرده و آن را در سرویس بهداشتی به خصوص زمانی که در حال استحمام هستید رها نکنید.

۲- ۳ BAR / 3 ATM / 30m / 100ft:

شاخص ۳ ATM نشان می‌دهد که ساعت مدنظر قادر است فشار ۳ “بار” را تحمل کند. بنابراین شما می‌توانید در زمان شست و شوی ظروف، یا زمانی که باران می‌آید آن را بر دست خود داشته باشید. مراقب باشید که ساعت خود را در آب غوطه‌ور نکنید! استحمام کردن یا شنا کردن در استخر با این‌گونه ساعت‌ها مجاز نمی‌باشد.
همچنین می‌توانید آن را در هنگام دوش نگه دارید اما توصیه می‌کنیم فقط اگر ساعت جدید است یا به تازگی سرویس کامل شده است این کار را انجام دهید. دلیل این امر آن است که ممکن است مهر و موم مقاومت در برابر آب ساعت به مرور کاهش یابد، به خصوص اگر ساعت ضربه دیده باشد.

۳- ۵ BAR / 5 ATM / 50m / 165ft:

اگر ساعت مدنظر شما یک ساعت ۵ ATM باشد، شما می‌توانید آن را در هنگام استحمام استفاده کنید یا حتی در هنگام شنا کردن آن را به مچ دست خود ببندید. بار دیگر به شما هشدار می‌دهیم در صورت شنا در آب شور، حتماً به خاطر داشته باشید که ساعت خود را به طور کامل با آب تازه شیرین آبکشی کرده و با دقت خشک نمایید. همچنین از پرش به داخل استخر خودداری کنید.

۴- ۱۰ BAR / 10 ATM / 100m / 330ft:

ساعت شما برای شنا و غواصی مناسب است اما برای غواصی در عمق بالا توصیه نمی‌شود. این دسته از ساعت‌ها به شما اجازه می‌دهند که پرش در آب‌های کم‌عمق را تجربه کنید. بنابراین شما می‌توانید به غواصی کم‌عمق (تماشای ماهی‌ها) بروید ولی همچنان نمی‌توانید با کپسول اکسیژن در قسمت‌های عمیق‌تر غواصی کنید. البته این نکته قابل ذکر است که تحت هیچ شرایطی، نباید از دکمه‌های ساعت در زیر آب استفاده کرد.

۵- ۲۰ BAR / 20 ATM / 200m / 660ft:

به لطف ساعت‌های ساخته شده در این رده، شما بالاخره می‌توانید در آب‌های عمیق غواصی کرده و ساعت خود را به مچ داشته باشید! لطفا دستور استفاده سازنده‌ی ساعت را دنبال کرده تا به طور دقیق‌تر از مشخصات آن آگاه شوید.

شکل زیر هم می‌تواند به شما کمک کند.

طبیعتا با پیشرفت تکنولوژی ساعت هایی با دامنه مقاومت بالاتر هم تولید شده اند اما برای موارد خاص کاربرد دارند و عموم مردم نیاز این‌چنینی به این محصولات نخواهند داشت.

  • تاریخ: جمعه 16 اسفند 1398 - 16:31
  • نویسنده: علی آقایی
  • صفحه: